Elektrisch rijden snel op weg

10 juni 2012 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - ,,Je hoort ze inderdaad niet aankomen.'' De zakenmensen doen op de parkeerplaats van de Rabobank in Gorinchem-Oost snel een stap opzij als weer één van hen een 'elektrisch proefrondje' gaat rijden in één van de vele opgestelde elektrische auto's, fietsen, scooters en andere voertuigen zoals de kekke Twizy van Renault.

De informatiemiddag voor het bedrijfsleven is geïnitieerd door de gemeente Gorinchem, die het schone rijden wil stimuleren. Leveranciers konden hun elektrische voertuigen presenteren en ondernemers, zakenmensen en ZZP'ers konden informatie opsnuiven en het nieuwe rijden uitproberen. De opkomst van belangstellenden was groot, iedereen reageerde enthousiast op dit initiatief. Wellicht dat er een vervolg komt voor particulieren.

Directeur Piet Hoogendoorn van de Rabobank opende als gastheer de bijeenkomst in zijn duurzame kantoorgebouw. Hij vindt dat bij ondernemerschap verantwoordelijkheid hoort. ,,Je werkt en bouwt voor het nageslacht.'' Dat was de motivatie voor dit duurzame gebouw en de Rabobank versterkte het eigen wagenpark met een elektrisch autootje. ,,Deze is nog niet wat het moet worden in de toekomst,'' gaf Hoogendoorn toe. ,,Maar we moeten ergens beginnen.''

Wethouder Arjen Rijsdijk legde uit dat de gemeente een milieubeleid kent met een Duurzaam Gorinchem Beleid. Op vier openbare plaatsen worden laadpunten voor elektrische voertuigen geplaatst. Twee staan er al en er komen er nog twee. Bij meer aanvragen van particulieren is het niet uitgesloten dat er nog meer laadpalen worden aangelegd. De organisatie E-laad, van de netbeheerders, plaatst de laadpalen tot en met 2014 gratis. Een eerste particuliere aanvraag voor een laadpaal is nu afgewezen, maar wethouder Rijsdijk sluit niet uit dat er mogelijkheden kunnen komen als er meer vraag naar is.

Veel informatie vertelde Jeroen van Gestel van het adviesbureau Het Energie Bureau BV, uiteraard onderscheiden als 'duurzaam ondernemer'. Hij somde overzichtelijk de voor- en nadelen van elektrisch rijden op. ,,Duurzame mobiliteit is breder,'' begon hij. ,,Met flexwerken kun je vervoersbewegingen beperken. Dan is er het openbaar vervoer. Elektrisch rijden kan je als alternatief zien.''

De meeste automerken hebben een elektrische wagen ontwikkeld. In Nederland zijn nu 2000 oplaadpunten en dat moeten er 10.000 worden, met ook snelladers. De rijksoverheid verwacht dat er in 2025 een miljoen elektrische auto's rijden. Van Gestel toonde daarbij een kaart van de luchtkwaliteit in Europa waarop te zien is dat de mensen in het Ruhrgebied, Nederland en een deel van België de meest vervuilde lucht van Europa inademen. Elektrisch rijden zou een verbetering kunnen zijn, mits de stroom op schone wijze wordt opgewekt.

Voordelen voor ondernemers kunnen zijn: imago, kostenbesparing en beter voor het milieu. Sommige elektrische auto's zijn zonder BPM, motorrijtuigenbelasting, lage brandstofkosten en de 36 procent milieu-investeringaftrek super voordelig.

Maar sceptici zeggen 'de actieradius is te klein'. De accu's van de meeste elektrische auto's zijn na circa honderd kilometer leeg. Opladen duurt een paar uur. En het opladen is lang niet overal mogelijk. Als nadeel wordt ook de geluidloosheid genoemd. Voetgangers en fietsers horen deze auto's niet aankomen. Dat zou gevaarlijk zijn. Eén merk maakt daarom tot 35 kilometer een beetje geluid. Op hogere snelheden worden net als bij alle andere auto's de banden gehoord. ,,Maar de bestuurder weet dat,'' werd vanuit de zaal opgemerkt. ,,Het is niet gevaarlijk, want als je langzaam rijdt, sta je zo stil.''

Bij het proefrijden verbaasden deelnemers zich over de stilte en de vlotte trekkracht van de elektrische motoren. Niet schakelen, eenvoud is troef, autorijden wordt kinderspel.

advertentie
advertentie