
Beter toezicht Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid met nieuw patrouillevaartuig Pandion
2 juni 2024 om 11:52 OverigREGIO Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) houdt in de hele provincie Zuid-Holland toezicht in Natura 2000 gebieden. Dit doet zij, namens de Provincie Zuid-Holland, vanuit de lucht, op het land en op het water. Om dit werk zo goed mogelijk uit te blijven voeren, vervangt ze na jaren van trouwe dienst het patrouillevaartuig uit 1971.
Het nieuwe patrouillevaartuig Pandion werd vrijdag 31 mei feestelijk gedoopt in de haven van Dordrecht. Het patrouillevaartuig wordt het nieuwe groene boegbeeld van natuurbescherming in de Zuid-Hollandse Delta. Het nieuwe vaartuig gaat er niet alleen technisch op vooruit. Het is elektrisch aangedreven en wordt door een hybride installatie gevoed. Daarnaast voldoet het aan de modernste milieueisen. De accu’s zorgen voor genoeg stroom aan boord, waardoor er in een natuurgebied geen schadelijke uitstoot plaatsvindt.
De oude boot was niet geschikt om veilig in de nacht of met slecht zicht te opereren. De nieuwe boot wel. Met een warmte beeldcamera, radar en een betere navigatiesysteem kunnen de inspecteurs van OZHZ nu ook in het donker hun werk uitvoeren. Van stropers tot snelheidsduivels op het water. OZHZ constateert tijdens controles regelmatig overtredingen. Dat kan gaan over vergunningen die niet in orde zijn bij beroepsvissers of herstelprojecten. Maar ook over recreanten die in een natuurgebied te snel varen, te veel geluid veroorzaken of vissen op plekken waar dit niet is toegestaan. Soms komen de inspecteurs ook grotere overtredingen tegen, zoals stroperijzaken. En kunnen ze een drone gebruiken om illegale vistuigen op te sporen, waarbij ook soms hennepkwekerijen worden ontdekt.
Ronald Visser, directeur OZHZ: ,,Met dit nieuwe vaartuig beschikken de medewerkers over beter en professioneler gereedschap. Het maakt ons flexibeler en het komt de samenwerking ten goede. Het beschermen van de natuur doen we natuurlijk niet alleen. Zo werken we onder andere nauw samen met de politie, andere omgevingsdiensten, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Sportvisserij Zuidwest Nederland en Zuid-Hollands landschap. Zo beschermen we samen de natuur. Voor nu én de volgende generatie.”














