Afbeelding
Kees van Reenen

Smartphonedata Google: Nederlanders vorig weekend inderdaad minder naar buiten

3 april 2020 om 16:21 Recreatie

GORINCHEM Het vermoeden bestond al, maar nu laten data van Google het ook zien: Nederlanders waren afgelopen weekend een stuk minder buiten. Het aantal bewegingen op plekken als parken en stranden lag zondag dertig procent lager dan op zondagen voorafgaand aan de coronacrisis.

Alleen Groningers begaven zich meer in de natuur, blijkt uit data over bewegingen per provincie die Google vrijdag (3/4) heeft vrijgegeven. Door de relatieve rust in natuurgebieden daar is dat waarschijnlijk ook minder risicovol dan bijvoorbeeld in Zandvoort.

In Zuid-Holland nam het bezoek aan parken en stranden wél duidelijk af, namelijk met 22%. De OV-stations in de provincie werden 64% minder bezocht dan op de voorgaande vijf zondagen.

Dit viel verder op in de landelijke cijfers:

In Limburg (-59 procent) en Zeeland (-46 procent) nam het bezoek aan stranden (in het geval van Zeeland), parken en natuurgebieden de grootste duikvlucht.

De grootste dalingen zijn te zien op OV-stations zoals metrohaltes en treinstations. Landelijk waren daar afgelopen zondag 68 procent minder bewegingen waar te nemen dan in de eerste vijf zondagen van 2020. In de drukke OV-provincies Noord-Holland, Noord-Brabant en Utrecht is de daling het scherpst, tussen de 70 en 78 procent.

Daarna zijn de sterkste dalingen – niet heel verrassend – te zien bij het bezoek aan retail en recreatie: hier vallen restaurants en bars onder, maar ook winkelcentra en bibliotheken. Het gros van deze plekken is dan ook gesloten. In Limburg is die daling het sterkst (-76 procent). In één categorie neemt het aantal bewegingen in alle provincies wel toe, en dat is residentieel (in en om huis).

Landelijk nam Google 11 procent meer 'residentiële bewegingen' waar, per provincie verschilt het van 9 procent in Drenthe en Friesland tot 12 procent in Limburg, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Op de kaart zie je hoe het aantal bezoeken en de lengte van het verblijf op bepaalde plekken veranderd is in de afgelopen weken. Google vergelijkt hiervoor telkens de data van de meest recente dag waarover ze kunnen rapporteren (in dit geval zondag 29 maart) met dezelfde weekdagen (in dit geval dus de zondagen) in de eerste vijf weken van januari: de week van 3 januari t/m de week van 6 februari.

Categorieën
Google geeft de cijfers per soort locatie weer. Ze hebben gekozen voor categorieën die wat hen betreft het meest relevant zijn voor zowel 'social distancing' (alleen naar buiten wanneer het echt moet en 1,5 meter afstand houden als je in de buurt van anderen bent) als voor de toegang tot essentiële diensten (denk aan de apotheek).

Het gaat om:

Retail en recreatie: plekken als restaurants, cafés, winkelcentra, themaparken (zoals de Efteling), musea, bibiliotheken en bioscopen.

Supermarkt en drogisterij: naast 'gewone' supermarkten en drogisterijen ook apotheken, grote voedselcentra (zoals de Makro), markten en specialistische voedselwinkels.

Buitenrecreatie/natuur: plekken als parken, natuurgebieden, stranden en publieke tuinen. OV-stations: plekken als treinstations, metrohaltes en busstations.

Werkplekken: kantoren en andere werkplekken.

Residentieel: bewegingen in en om het huis (in de woonwijk)

advertentie
advertentie