Vooral in de avonduren is de parkeerdruk in de binnenstad groot
Vooral in de avonduren is de parkeerdruk in de binnenstad groot Mirjam de Swart

Parkeren in de binnenstad is niet alleen voor rijke mensen

Verkeer en vervoer

GORINCHEM Niet alleen rijke bewoners moeten de mogelijkheid hebben om hun auto te parkeren in de binnenstad. Dat stelde PvdA raadslid Jack Oostrum in reactie op het voorstel van Richard Bil (Groen Links) om de tarieven voor de parkeervergunningen flink te verhogen.

Donderdagavond sprak de raad over het parkeerbeleid, waarbij tweede vergunningen voor huishoudens na 1 januari 2022 niet meer worden verstrekt. Dit om de hoge parkeerdruk, met name in de avonduren, terug te dringen. Momenteel zijn meer parkeervergunningen in omloop dan er parkeerplaatsen zijn. Een parkeerpanel van bewoners en ondernemers bracht in 2020 advies uit over het nieuwe beleid. Naast het beperken van het aantal parkeervergunningen wordt garage Kweeklust in 2022 uitgebreid en wordt gekeken naar beter benutten van bestaande parkeercapaciteit, zoals het Paardenwater en het Stadhuisplein. Ook wordt bewoners gevraagd om op eigen terrein te parkeren of in de avonduren gebruik te maken van de parkeergarages, dan kan simpel door het invoeren van kentekenregistratie. Verder moet op langere termijn parkeren in een parkeergarage goedkoper worden dan op straat. Als het aantal vergunningen omlaag gaat, komt er ruimte om parkeerplaatsen te verwijderen voor fietsparkeren en/of meer groen in de stad.

PARKEERRECHTEN Richard Bil (Groen Links) had uitgerekend dat bewoners met een eerste parkeervergunning 19 cent per dag betalen, daarmee wordt het terugdringen van het autogebruik niet gestimuleerd, zo is zijn stellige overtuiging. PvdA’er Jack Oostrum liet weten dat parkeren in de binnenstad niet alleen voor rijke mensen is, hij sprak zelfs over parkeerrechten voor mensen die al lang in de stad wonen. Hij kreeg bijval van Bjorn Bahlmann die absoluut niet wil dat parkeren straks iets is voor de elite. ,,Iedereen moet zich welkom voelen in de stad, het parkeren moet betaalbaar blijven”. Een eerste parkeervergunnning kost nu 68,25, wie een tweede parkeervergunning aanvraagt betaalt daar 350 euro voor. Groen Links vroeg ook nadrukkelijk aandacht voor fietsparkeerplekken in de binnenstad. Nu is er nog een tekort van 700 fietsparkeerplekken.

NIEUWBOUW Projectontwikkelaars zou een bouwvergunning geweigerd moeten worden indien niet voorzien wordt in parkeren op eigen terrein. D66’er Martijn Hassouna vroeg of een verplichte ondergrondse parkeervoorziening kan worden gevraagd bij nieuwbouw. Wethouder Joost van der Geest liet weten hierover wel in gesprek te zijn met projectontwikkelaars. ,,Maar mensen die in de binnenstad wonen hebben soms ook gewoon een auto nodig om naar hun werk te gaan. En vanwege het grondwater kan niet overal een ondergrondse garage worden gebouwd.” De gemeenteraad neemt 10 juni een besluit over het parkeerbeleid.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie