Wethouder Attie Mager en IKG voorzitter Edward van der Meijden bij het mobiliteitsontbijt
Wethouder Attie Mager en IKG voorzitter Edward van der Meijden bij het mobiliteitsontbijt Hannie Visser-Kieboom

Blijft Gorinchem bereikbaar als A27 en Banneweg op de schop gaan?

8 oktober 2022 om 09:44 Verkeer en vervoer

GORINCHEM De dag begon voor wethouder Attie Mager met het mobiliteitsontbijt van IKG met Samen Bereikbaar over onder andere de start van de werkzaamheden op de A27, in de avonduren was ze bij een vergadering van de raad over de Banneweg. Beide projecten zijn cruciaal voor de bereikbaarheid van de stad, zodat het werk vooral goed op elkaar afgestemd moet worden. Werk aan de A27 begint in 2023, de tweede fase van de Banneweg staat pas in 2025 gepland.

Tijdens het mobiliteitsontbijt met het platform Samen Bereikbaar van de provincie Zuid-Holland ging het donderdag vooral over het werk aan de A27. En hoe werkgevers samen met hun personeel kunnen kijken hoe ze zonder al teveel files toch op hun werk kunnen verschijnen. IKG voorzitter Edward van der Meijden blijft daarom graag op de hoogte van de plannen rond de A27 en in de stad, hij wees daarbij ook nog eens op de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor personeel soms van verder weg naar het werk reist. ,,Ook de doorstroming in de stad, zoals op de Banneweg is belangrijk." Wethouder Attie Mager vertelde over de plannen voor de nieuwe Lingebrug, maar ook over meer elektrische oplaadpunten voor de fiets. Ook noemde ze het voorbeeld van het Beatrixziekenhuis, een van de grootste werkgevers in de stad, die bewust de wisseling van personeel buiten de spits heeft gepland. 

We moeten dit moment benutten om te zien of we de manier van reizen naar het werk kunnen veranderen na corona

ELEKTRISCHE FIETS Creatieve oplossingen om de bereikbaarheid te verbeteren werden daarbij niet vermeden, want waarom moet een vergadering om half negen in de ochtend beginnen als het ook om elf uur kan. Zeker door corona zijn veel bedrijven overgestapt op digitaal overleg, handig om dan een digitaal overleg aan het einde van de middag te plannen en voor de files naar huis te gaan. ,,We moeten dit moment benutten om te zien of we de manier van reizen naar het werk kunnen veranderen na corona". Ook opties zoals elektrische fietsen kunnen een oplossing zijn voor het file probleem, zo zijn mensen bereid tot 15 km. te fietsen naar naar hun werk. Zo bood de gemeente Gorinchem haar personeel de kans om een elektrische leen fiets uit te proberen om te kijken hoe dat bevalt, zo liet wethouder Attie Mager weten. Met een mobiliteitsscan kan Samen Bereikbaar kijken wat de mogelijkheden per bedrijf zijn. 

MERWEDEBRUG Erna Ceelen-van den Oever en Gerco Huisman van Rijkswaterstaat mochten vervolgens vertellen over het werk aan de A27 dat in 2023 start. Veel afsluitingen worden gepland in het weekend of in de nacht; in de zomer van 2025 en 2026 wordt de A27 tussen Noordeloos en Everdingen afgesloten. Ook levert het werk stremming van de scheepvaart op als de nieuwe Merwedebrug moet worden ingevaren. Volgens planning wordt eerst een nieuwe brug gebouwd ten westen van de Merwedebrug, als deze gereed is wordt begonnen aan de bouw van de tweede brug die op de plek van de huidige plek. De aansluiting van de Groote Haar is pas voorzien in 2026; eerder zette Gorinchem nog tevergeefs een lobby op om de aansluiting naar voren te halen. Eerdere aansluiting is vooral lastig vanwege de slappe ondergrond, de grond moet wel één tot anderhalf jaar in klinken. 

PROBEERKAARTJES Als het werk aan de A27 begint wordt ook de dienstverlening van Riveer uitgebreid, zoals het verlengen van de vaartijden. Ook wordt voorzien in een nieuwe steiger bij de vluchthaven. Verder is het plan om ook voor passagiers te werken met ‘probeer’ kaartjes, zodat mensen zelf kunnen ervaren hoe het is om het veer te reizen in plaats van met de auto over de A27 naar Gorinchem. Nu passeren dagelijks 100.000 auto’s de brug; met een reductie van 6.000 voertuigen per dag kunnen al goede resultaten voor betere bereikbaarheid worden geboekt, volgens Gerco Huisman van Rijkswaterstaat. 

BANNEWEG Wethouder Attie Mager schoof in de avond op het stadhuis ook aan bij de informatiebijeenkomst voor de raad over de voortgang van de aanpak van de Banneweg. De eerste fase is afgerond, maar het deel tussen Stalkaarsen en de rotonde de Kom bij het stadhuis moet nog worden aangepakt. In mei hield de gemeente al een informatiebijeenkomst over het schetsontwerp, waar zo’n 100 tot 125 mensen een kijkje kwamen nemen. Met de herinrichting wil de gemeente de verkeersveiligheid verbeteren door het oversteken veiliger te maken en de doorstroming bevorderen. Groot knelpunt op de Banneweg is bijvoorbeeld het kruispunt bij het Piazza Centrum, zo bleek uit kruispunttellingen. Uit onderzoek is tevens gebleken dat de rotondes de Kom en Tussen de bruggen het grootste knelpunt zijn voor de doorstroming. De gemeente reserveerde eerder een bedrag van 10.550.000 euro voor de Banneweg, gevreesd wordt dat dat nu niet toereikend is. Het schetsontwerp is inmiddels gereed, de raad neemt in januari 2023 een besluit over het ontwerp. Uitvoering is gepland in 2025. 

Zonsondergang boven merwedebrug
De Banneweg
Uitleg over een mobiliteitsscan voor bedrijven van Samen Bereikbaar
Burgemeester Melissant lobbyde bij minister Van Nieuwenhuizen voor een eerdere aansluiting van Groote Haar
advertentie
advertentie