Annet Bassa-Mesker: ,,Een baan dicht bij huis heeft veel voordelen.''
Annet Bassa-Mesker: ,,Een baan dicht bij huis heeft veel voordelen.'' BDU Media

Nieuw vacatureplatform: steeds meer mensen zoeken een ‘baan dichtbij’

Zakelijk

GORINCHEM Nooit meer in de file staan. Nog even voor werktijd de kinderen naar school brengen en op de fiets naar je werk. Een baan dichtbij is na corona meer in trek dan ooit. Ook bij werkgevers. Met het nieuwe platform BaanDichtbij.nl brengt BDUmedia vraag en aanbod op de regionale arbeidsmarkt bij elkaar. In gesprek met kartrekker Annet Bassa-Mesker.

Wat is BaanDichtbij.nl?
Annet: ,,De basis van BaanDichtbij.nl is een online platform waarop je allerlei vacatures uit je eigen woonomgeving vindt. Je kunt eenvoudig zoeken op postcode of functie en krijgt dan een overzicht gepresenteerd. Er komen dagelijks nieuwe vacatures bij. Bedrijven die medewerkers zoeken, kunnen hun vacature gratis uploaden.’’

Om wat voor functies gaat het?
,,Het aanbod is erg divers en varieert van technische medewerkers tot een doktersassistente en van een teamleider verkoop tot een assistent-accountant. De coronacrisis lijkt onder controle en dat merken we op de arbeidsmarkt. Bedrijven durven weer te investeren in groei en medewerkers. Als je een nieuwe baan zoekt, zit je goed. Er is erg veel aanbod.’’

Er zijn al veel vacatureplatforms. Waarmee maakt BaanDichtbij.nl het verschil?
,,Met ons lokale en regionale karakter en het grote bereik. Dat laatste is natuurlijk vooral aantrekkelijk voor de werkgevers die de vacatures plaatsen. We bieden hen allerlei mogelijkheden om hun vacature op creatieve wijze bij duizenden mensen onder de aandacht te brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door met een artikel of video het verhaal achter de vacature te vertellen en dat via allerlei kanalen te verspreiden. We liften daarmee mee op de kracht van onze nieuwssites en kranten. Als BaanDichtbij.nl geven we advies, stippelen we samen met de klant de strategie uit en produceren en publiceren we de verhalen en video’s. We richten ons daarbij niet alleen op lezers die nu een andere baan zoeken. Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van de mensen latent werkzoekend is. De grootste uitdaging is om ook die groep in beweging te brengen.’’

Jullie zetten breed in op meerdere kanalen. Wat is het idee daarachter?
,,De ervaring leert dat je de juiste kandidaat sneller vindt door breed in te zetten. Via online kanalen bereik je over het algemeen makkelijker jongeren dan met de krant, maar dat betekent niet dat je alleen online moet inzetten als een werkgever starters zoekt. De kracht zit ‘m juist in de combinatie van online en krant. Zo sprak ik laatst een jongen die via BaanDichtbij.nl een baan heeft gevonden. Zijn buurvrouw had ‘m getipt nadat ze een artikel in de krant had gelezen.’’ Fiona: ,,Die matches zijn geweldig en het leuke is dat vacaturemarketing ook effect heeft op de bestaande medewerkers. Er ontstaat een gevoel van trots als het verhaal van ‘jouw bedrijf’ voorbij komt.’’

Een baan dichtbij lijkt populairder dan ooit. Hoe verklaren jullie dat?
,,Aan de ene kant komt dat door de coronacrisis. Mensen zijn met hun neus op de feiten gedrukt en hebben door het thuiswerken gemerkt hoe prettig het is om niet meer lang te hoeven reizen en meer tijd met gezin door te brengen. Met videobellen kun je natuurlijk gemakkelijk afstanden overbruggen, maar er zijn altijd momenten dat je toch weer in de auto moet stappen en aansluit in de file.’’ Monique: ,,Ook de situatie op de woningmarkt speelt een rol. Veel jongeren blijven noodgedwongen langer thuis wonen en zoeken een baan in de buurt.’’

En in welk opzicht profiteren werkgevers van personeel uit de buurt?
,,De betrokkenheid van medewerkers uit de eigen regio is vaak groot. Ze hebben de mentaliteit die past bij de onderneming, zijn trots op hun werk en zijn bereid om een stapje extra te zetten als dat nodig is. En daarnaast bespaar je als werkgever natuurlijk op reiskosten en is een kortere reistijd beter voor het milieu.’’

BaanDichtbij.nl is onlangs gelanceerd. Wat zijn de plannen voor de komende maanden?
,,Het voornaamste doel is om ons platform verder uit te bouwen en nog meer werkzoekenden en werkgevers aan elkaar te koppelen. Er zijn al veel matches gemaakt en de reacties zijn positief. Dat geeft ons weer nieuwe energie om door te pakken. Er lopen allerlei gesprekken met onderwijsinstellingen, bedrijven en andere organisaties, onder meer over het opzetten van een banenmarkt. Komende week komt een vacaturekrant van BaanDichtbij.nl uit en ook de komende vacaturekrant staat alweer gepland.’’

advertentie