
Sneller, maar ook veiliger op de fiets
10 juni 2022 om 17:02 Zakelijk‘Een helm zou normaal moeten zijn op een elektrische fiets’
GORINCHEM Wel een helmplicht voor de elektrische fiets of niet? Nederlanders staan erom bekend om van hogerhand opgelegde regels niet zomaar te accepteren. Aan de andere kant lijkt het onvermijdelijk dat er ‘iets’ gebeuren gaat om het veranderende – steeds snellere – fietsverkeer veiliger te maken.
Onder wielrenners is het al jaren geen discussiepunt meer. Een eenzame enkeling daargelaten is het voor hen onbespreekbaar om zonder helm op de racefiets te stappen. Hetzelfde geldt voor wintersporters. De ‘locals’ in skigebieden gaan al vele jaren gehelmd de piste op en inmiddels volgt een grote meerderheid van de toeristen dat goede voorbeeld. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd tot de berijders van elektrische fietsen overstag gaan. Sterker nog, die trend is al ingezet, ervaart Martijn Dekker, eigenaar van fietsenwinkel Profile Martijn Dekker in Schelluinen. ,,Ik verkoop véél meer helmen dan vroeger. Ik denk zelfs dat ik er dit jaar al evenveel heb verkocht dan in de vijf jaar hiervoor bij elkaar.’’
HELMPLICHT? Toch twijfelt hij bij de vraag of de helmplicht ingevoerd moet worden. ,,Ik weet niet of een verplichting de goede weg is. Als iets moet, gaan mensen altijd op zoek naar redenen om het toch maar niet te doen. ‘Dan loop ik de hele dag met die helm’ of ‘Zo’n helm zit niet lekker’. Dat laatste is echt niet zo, want een helm zit je niet in de weg op de fiets, maar kennelijk is het voor veel mensen toch een drempel.’’
Dekker aarzelt dan wel over een opgelegde regel, maar vraag je hem om advies, dan twijfelt hij geen moment. ,,Een helm zou normaal moeten zijn. De cijfers liegen er niet om (zo werd in 2021 onderzocht dat het jaarlijks 7500 gevallen van hoofd- en hersenletsel zou schelen als fietsers een helm dragen, red.) en door de opkomst van de elektrische fiets wordt er alleen maar meer gefietst. Lang niet iedereen is zich ervan bewust hoeveel sneller je gaat op een elektrische fiets. Dat geldt voor ander verkeer ook: automobilisten zijn verrast dat je zó snel bij de kruising bent. Dat leidt tot gevaarlijke situaties en je hebt niet alles zelf in de hand. Pas geleden had ik nog een vrouw in de winkel die was aangereden door een automobilist die even niet oplette. En juist daar draag je dus de helm voor, voor je eigen veiligheid.’’
CE GEKEURD Er zijn vele modellen in alle mogelijke kleuren en met een variëteit aan accessoires. De kwaliteit is bij alle gewaarborgd, weet Martijn Dekker. ,,Alle helmen zijn CE (conform Europese richtlijnen, red.) gekeurd. Het model is naar je eigen smaak. Racefietshelmen zijn wel vaak lichter en helmen voor de pedelec – waarvoor wél een helmplicht geldt – hebben een vizier en bescherming tegen de kou voor de oren. Verder zie je het prijsverschil bijvoorbeeld terug in een betere pasvorm, magnetische sluiting of een lampje in de helm.’’
Voor jonge kinderen is het dragen van een helm op de fiets al veel meer ingeburgerd, hoewel nog weleens vergeten wordt dat een helm ook bescherming biedt als het kind achter- of voorop meerijdt.
Andere instrumenten om de veiligheid op de elektrische fiets te bevorderen zijn onder andere spiegels. ,,Zeker ouderen gebruiken die steeds meer. Als je hard fietst en omkijkt, wijk je vaak van je lijn af. Met spiegels behoud je steeds het overzicht, ook over het verkeer achter je. Verder zijn er systemen om je navigatie op je stuur te bevestigen, zodat je niet met je telefoon in je hand hoeft te rijden,’’ besluit Dekker. ,,Maar dan moet je natuurlijk niet steeds op je scherm kijken, de aandacht moet op de weg blijven.’’
Dit artikel wordt u aangeboden door Profile Martijn Dekker