‘Kwaliteit met sprongen vooruit’

20 november 2007 om 00:00 Nieuws

Nog niet alle patiëntdossiers zijn door de artsen in te zien op de CHP. Op dit moment zijn ruim 50.000 dossier -samenvattingen daarvan- in te zien vanaf de post. Dit is ongeveer eenderde van het totaal aantal dossiers. De Huisartsenpost verwacht in juni 2008 zeker tachtig procent van de dossiers inzichtelijk te hebben gemaakt.

Niet meer raden naar naam van ene roze pilletje GORINCHEM - Met een simpele druk op de knop heeft de dienstdoende huisarts op de Centrale Huisartsenpost (CHP) Gorinchem sinds donderdag 15 november de beschikking over de meest recente patiëntgegevens. In één oogopslag zijn bijvoorbeeld de laatste huisartsbezoeken, allergieën en het medicijngebruik te zien.

door Mirjam de Swart

De invoering van het digitaal patiëntdossier is een mijlpaal voor de huisartsenpost. In april van dit jaar ging het project van start, maar eigenlijk werd er sinds de oprichting van de huisartsenpost - vijf jaar geleden - al gepraat over en systeem waarbij dienstdoende artsen op de post de gegevens van de patiënt tegenover hen in konden zien.

Het niet aanwezig zijn van zo’n systeem deden de huisartsen van Hardinxveld-Giessendam besluiten om niet deel te nemen aan de huisartsenpost. De Hardinxveldse artsen konden toendertijd (in 2002) al -indien nodig- bij elkaar in de dossiers kijken en gegevens uitwisselen. ,,Meedoen aan de huisartsenpost betekende voor ons dus eigenlijk en achteruitgang, omdat dan de gegevens tijdens weekend diensten ed. niet meer door ons in te zien zouden zijn”, aldus huisarts Frank Nijhuis. En jaar na de oprichting van de CHP gingen de huisartsen in Hardinxveld-Giessendam toch overstag. Nijhuis is enorm blij met de huidige ontwikkelingen die zeker niet zonder slag of stoot zijn gegaan.

,,Het was een lang en moeizaam proces van drie stappen vooruit en vier achteruit. Het is een enorme prestatie dat een project dat in april pas écht van start is gegaan nu al resultaten laat zien”, aldus voorzitter van de Centrale Huisartsenpost, Peter de Vries. ,,Door de invoering van dit systeem gaat de kwaliteit van zorg met sprongen vooruit.”

Niet meer gissen en raden naar de naam van dat ene roze pilletje dat de patiënt bedoeld, geen onnodige vragen meer hoeven stellen over recente bezoeken aan de huisarts of eventuele chronische ziekten.

Het digitaal patiëntossier kent veel voordelen voor de arts, maar ook voor patiënten. In regio’s waar het digitaal dossier al is ingevoerd zijn er dan ook maar weinig mensen die bezwaar hebben aangetekend tegen deze vorm van gegevensuitwisseling. ,,Het blijkt dat op elke 500.000 mensen slechts 70 tot 100 mensen niet wil dat hun dossier kan worden ingezien. Dit kunnen ze aangeven bij hun huisarts. Het dossier wordt dan geblokeerd, maar we wijzen de mensen wel op eventuele risico’s. De keus is aan hen”, aldus Marcel Leijten, projectcoördinator.

Op dit moment zijn zeven van de negen huisartsen in Hardinxveld al ontsloten op het systeem. De laatste twee artsen zullen snel volgen. In Gorinchem geldt dit voor vijf huisartsen. In Sleeuwijk zijn alle huisartsen reeds ontsloten en in Werkendam is het project begin december afgerond. Patiënten worden door hun eigen huisarts geïnformeerd over het digitaal dossier. Dit kan met een brief, posters, folders of de website van de huisarts.

advertentie
advertentie