Afbeelding
Ferry Verheij

Mo Duzgun, docent op Daltonschool De Poorter’Film legt thema’s goed uit’

Film Internationaal Film Festival Gorinchem

[GORINCHEM] Het Internationaal Film Festival Gorinchem (IFFG) vindt dit jaar plaats van 14 tot en met 18 april. In aanloop naar het (online) festival spreken we met betrokkenen en filmliefhebbers. Deze week: Mo Duzgun, docent op Daltonschool De Poorter, die vorig jaar met Groep 8 de film Binti bezocht op het IFFG.

Gaan films en educatie goed samen?

,,Ja. Film kan maatschappelijke thema’s heel goed uitleggen. In de film Binti kwamen ook veel maatschappelijke zaken terug waar kinderen, en ook volwassenen, van kunnen leren. We zijn met De Poorter een Vreedzame Daltonschool. Dat houdt in dat iedereen rekening met elkaar houdt en elkaar in zijn waarde laat. Die kernwaarden sluiten goed aan bij het thema van de film.”

Hoe vonden de leerlingen de film?

,,Als eindproduct maken we op onze school altijd een film. De film Binti heeft ons zo diep geraakt dat we de film wilden naspelen. Helaas gooide corona roet in het eten. De film sloeg dus enorm aan bij de kinderen. Het is mooi om te zien hoe puur kinderen nog reageren op dergelijke onderwerpen. Kinderen willen alles met elkaar delen, ze zijn sociaal, empathisch en willen iedereen helpen. Terwijl volwassenen vooral toch met zichzelf bezig zijn. Als we zo’n film zien, vinden we het allemaal heel erg dat dit soort dingen gebeuren, maar puntje bij paaltje verandert er niets. Dat is helaas de verhardende maatschappij waarin we leven.”

Waarom vind je het belangrijk dat leerlingen wereldcinema zien?

,,Het is goed voor de sociale ontwikkeling en de leerlingen leren zich te verdiepen in maatschappelijke thema’s. Ze mochten ook vragen stellen aan de regisseuse. Een meisje vroeg aan de regisseuse of zij niet vond dat we meer mensen moeten helpen omdat we hier in het westen het zo goed hebben. Daar was de regisseuse het natuurlijk mee eens. Kinderen zijn vriendelijker, veel positiever en minder zakelijk. Zij bekijken de situatie vanuit hun gevoel, wat erg mooi is. Ze laten zich niet weerhouden door regels en afspraken. De onwetendheid maakt de reactie van kinderen heel puur.”

Raad je docenten aan om met leerlingen een film bij het IFFG te kijken?

,,Absoluut, het overtrof al mijn verwachtingen. Wat mij betreft gaan we jaarlijks naar zo’n film en ik kan me niet voorstellen dat scholen zo’n kans aan zich voorbij willen laten gaan. De meerwaarde is heel groot en de tijd die je eraan kwijt bent, verdient zich driedubbel terug.”

advertentie
advertentie