Carina Kloots aan het werk in het steunpunt van de Belastingdienst in het stadhuis van Gorinchem.
Carina Kloots aan het werk in het steunpunt van de Belastingdienst in het stadhuis van Gorinchem. Gemeente Gorinchem

Belastingdienst biedt inwoners persoonlijke hulp in stadhuis Gorinchem

4 februari 2022 om 09:10 Maatschappelijk

GORINCHEM Twee maanden geleden zijn de gemeente Gorinchem en de Belastingdienst een nieuwe samenwerking gestart. Het doel is inwoners van Gorinchem, Vijfheerenlanden en Molenlanden persoonlijk te helpen met hun brede belastingzaken. Dit gebeurt in het steunpunt van de Belastingdienst, in het stadhuis van Gorinchem.

Carina Kloots is medewerker Dienstverlening bij de Belastingdienst en een van de gezichten in het steunpunt. Zij heeft een prachtig doel voor haar werk in het steunpunt. ,,Ik wil niet dat mensen in verwarring of onzekerheid zijn, omdat zij zorgen hebben over hun belastingzaken. Op zo’n moment zoek ik voor inwoners echt naar een oplossing voor hun vragen en problemen”, stelt Carina.

HULP BIJ BELASTINGTERUGGAVE Soms kunnen medewerkers van de Belastingdienst hele eenvoudige oplossingen bieden. Carina vertelt dat een inwoner van Gorinchem in zo’n geval binnen tien à vijftien minuten weer blij het stadhuis verlaat. ,,Dan helpen we mensen met het invullen van een webformulier voor hun belastingaangifte. Of ik duik samen met een inwoner in een belastingaanslag om te ontdekken waarom deze niet klopt. Dit kunnen we ter plekke herstellen, waardoor je alsnog een bedrag terug ontvangt.”

DIRECTE HULP IN HET STEUNPUNT Samen met de gemeente wil de Belastingdienst een overheid zijn die dagelijks bereikbaar is. Carina legt dit belang uit. Als voorbeeld noemt zij als inwoners na hun bezoek aan de gemeentelijke hulporganisatie Avres langs het steunpunt lopen. ,,De eerste maanden toonden echt aan dat we elkaar nodig hebben. Naast alle informatie over werk en uitkeringen beantwoord ik daarna hun vragen over belastingen. We proberen mensen dan direct te helpen. Kan dit niet, dan vragen we of zij ’s middags willen langskomen. Het is heel fijn werken als we de schotten in het stadhuis wegnemen.”

GOED EN RUSTIG LUISTEREN In dit nieuwe jaar wil Carina, samen met haar collega’s, een volgende stap zetten. Dat is de aarzeling wegnemen om het steunpunt te bezoeken. ,,We willen graag zorgzaam zijn naar mensen. Ik kan goed en rustig luisteren naar mensen, zonder direct te oordelen. Dat is een natuurlijke eigenschap, die ik gelukkig óók thuis ervaar bij de opvoeding van mijn kinderen. Een afspraak in het steunpunt kan daardoor ook zomaar driekwartier duren, bijvoorbeeld om de echte financiële problemen bij mensen te doorgronden.”

DE PLEK VOOR CONTACT MET DE OVERHEID In Gorinchem willen de overheidsinstanties inwoners dus graag gezamenlijk helpen. ,,Mensen mogen niet tussen wal en schip belanden, terwijl er een mogelijke oplossing voor handen ligt. Dan is het toch mooi dat de Belastingdienst bereikbaar is in hét hart van de dienstverlening. Dit is de plek waar mensen het meeste contact hebben met de overheid. Dus, maak een afspraak en kom langs in het stadhuis”, zo roept Carina tot besluit op.

Inwoners kunnen kosteloos via de BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543) een gratis afspraak maken voor het steunpunt in het stadhuis van Gorinchem.
Openingsdagen: maandag en woensdag (09:00 - 16:00u)
Adres: Stadhuisplein 1, Gorinchem

advertentie
advertentie