
Hijsen van regenboogvlag blijft uit in Gorinchem
21 april 2023 om 17:39 MaatschappelijkGORINCHEM Raadslid Paulien de Groot (PvdA) wilde tijdens de raadsvergadering van wethouder Eva Dansen weten waarom de gemeente op 15 april verzuimde om de regenboogvlag te hijsen. Juist die dag was dat in veel steden wel gebeurd na een landelijke oproep van het COC als reactie op enkele geweldsincidenten in Eindhoven en Groningen.
,,Hoe kan het dat Gorinchem als regenbooggemeente en stad van tolerantie de vlag niet heeft laten wapperen die dag?” zo vroeg De Groot namens de PvdA en D66 tijdens het vragenuurtje in de raad. De gemeente Gorinchem heeft in het vlagprotocol vastgelegd dat op 17 mei, 11 oktober en 9 december de regenboogvlag wordt gehesen. ,,Bij afwijkingen van het vlagprotocol moet het initiatief uit de raad zelf komen”, zo stelde wethouder Dansen als reactie op De Groot. ,,En wij hebben geen verzoek gehad van de raad.”
.

















