Wouter Spoort, Tjoerd Zweije en Martine Kuijsten (vlnr) onderzoeken de mogelijkheden van Agora-onderwijs.
Wouter Spoort, Tjoerd Zweije en Martine Kuijsten (vlnr) onderzoeken de mogelijkheden van Agora-onderwijs. Suzanne Heikoop | SHe Fotografie

Onderzoek naar Agora-onderwijs: ‘Wij hebben een droom. Wie haakt aan?’

30 mei 2022 om 15:09 Onderwijs

GORINCHEM Onderwijs zonder hokjes en vakjes, waarin de leerling vanuit uitdaging en inspiratie en op eigen tempo leert. Wouter Spoor, Martine Kuijsten en Tjoerd Zweije, alledrie docent bij CVO-AV, onderzoeken de wens naar Agora-onderwijs in Gorinchem en omgeving. 

Het begon bij alle drie de docenten met een droom. ,,We willen een aanvulling op het bestaande onderwijsaanbod en breken met het traditioneel gekende aanbod voor voortgezet onderwijs”, vertelt Wouter Spoor. ,,In ons onderwijssysteem is de afgelopen 150 jaar niet zo gek veel veranderd. De methodes en uitwerking zijn moderner geworden, maar we blijven leerlingen in klassen stoppen waarin ze allemaal op dezelfde leeftijd dezelfde stof moeten kennen. Als je daar als leerling nog niet aan toe bent of nog niet mee bezig bent, loop je automatisch achter en kom je op een lager niveau terecht.” 

De leerlingen bepalen zelf hun niveau en leren op basis van interesse en uitdagingen in kleinere klassen

KLEINERE KLASSEN Tjoerd vult aan: ,,Het leerniveau en de focus wordt vaak bepaald door de vakken waar men het minst goed in is. Het Agora-onderwijs breekt met deze tradities. Zo worden leraren coaches. Bepalen de leerlingen zelf hun niveau en leren ze op basis van interesse en uitdagingen in kleinere klassen. Het lokaal is bij Agora een hulpmiddel en geen vaste locatie; het liefst leren we met elkaar door buiten de school praktische ervaring op te doen. Zo zal iemand zich automatisch sneller ontwikkelen op waar zijn kwaliteiten en interesses liggen en ook eerder terecht komen bij de wensen, passies en vervolgstudie. De coach stuurt dan bij naar wat er nog extra geleerd moet worden om de eindexamens te halen. Als leerlingen eerder weten wat ze met hun leven willen, kan je ook eerder bepalen welke vakken daarbij nuttig zijn. Daardoor stijgt de intrinsieke motivatie om die vakken te halen. Leerlingen hebben vaak fantastische leerideeën en in het huidige systeem moet je daar als docent vaak nee tegen zeggen, omdat het niet past binnen schema’s of regels. Bij Agora worden die ideeën omarmd.”

Hoe de leraren hun droom kunnen uitvoeren, weten ze nog niet precies. Martine: ,,Het moge duidelijk zijn dat deze manier van lesgeven niet in het reguliere systeem past. We zullen dit vanaf de bron op moeten pakken. Stichting CVO-AV wil ons onderzoek ondersteunen. Er zijn nu zo’n twintig Agorascholen in Nederland, de meesten geïnitieerd vanuit de ouders. Voor nu is het belangrijk om uit te zoeken of er een groepje mensen gemotiveerd is om dit met ons op te starten. Een school zonder leerlingen wordt sowieso geen succes. Daarom organiseren we twee open avonden in het Gorcums Museum. Ouders, leerlingen en andere geïnteresseerden kunnen op 15 en 29 juni vanaf half 8 ‘s avonds komen sparren en meedenken. Aanmelden is fijn zodat we weten hoeveel koekjes we klaar moeten zetten, maar zo even binnenlopen mag ook. Droom met ons mee! Zoek mee naar antwoorden! Als we er uiteindelijk maar veel kinderen mee kunnen helpen.”

Kijk voor meer informatie of het aanmelden voor de open avonden op cvo-av.nl/agora.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie