De vele winkels en horeca maken van Gorinchem een aantrekkelijke stad om te winkelen
De vele winkels en horeca maken van Gorinchem een aantrekkelijke stad om te winkelen Fotografie Studio Ziezo

In Gorinchem staat het mooiste ‘Warenhuis Binnenstad’ van Nederland

25 maart 2021 om 15:50 Zakelijk

GORINCHEM De Gorcumse binnenstad is het mooiste warenhuis van Nederland en dat moet iedereen in heel Nederland weten. Dat is het idee achter ‘Warenhuis Binnenstad’ van ondernemersvereniging Hartje Gorkum. Ze presenteerde dit idee tijdens het overleg met de gemeenteraad op 2 maart.

,,Het idee van ‘Warenhuis Binnenstad’ staat echt nog aan het begin van de kinderschoenen”, zo vertelt Roel Bronckhorst van Hartje Gorkum. ,,Als in de zomer toeristen mijn winkel bezoeken, dan zeggen ze allemaal dat Gorinchem zo’n leuk stadje is en dat ze dat echt niet wisten. Als je onze binnenstad ziet als een warenhuis waar je alles kunt kopen, dan kun je dat mooi promoten met als boodschap ‘kom naar Gorinchem om dat te zien en te beleven’. Als ondernemers moeten wij ervoor zorgen dat niemand teleurgesteld wordt, maar dan moeten we wel allemaal meedoen”.

Warenhuis Binnenstad is één van de zes ideeën die door Hartje Gorkum werden gepresenteerd aan de gemeenteraad. Van de zes ideeën is de helft voor de korte termijn, zoals een noodfonds, en de andere helft voor de langere termijn. Het Gorinchemse warenhuis is voor de lange termijn. Het ‘Warenhuis’ staat in de mooie, oude binnenstad met al haar prachtige panden. De afzonderlijke warenhuisafdelingen (winkels) hebben een groot en divers aanbod, zelfs veel meer dan een echt warenhuis in Nederland. Het idee van het warenhuis ontstond na de eerste corona lockdown, toen winkels weer voorzichtig open mochten. Voor consumenten was het vaak niet duidelijk welke winkel wanneer open was. De ene winkel gaat pas om tien uur open en een andere winkel is op dinsdag altijd dicht; in een warenhuis kan dat niet.

Als in de zomer toeristen mijn winkel bezoeken, dan zeggen ze allemaal dat Gorinchem zo’n leuk stadje is

Bij de lancering van het idee aan de gemeenteraad is een bedrag van 250.000 euro genoemd voor het opzetten van ‘Warenhuis Binnenstad’. Een campagne voor ‘Warenhuis Binnenstad’ biedt eindeloze mogelijkheden om zo de binnenstad met alle winkels te promoten. Bronckhorst noemt als voorbeeld een website, waar mogelijk zelfs webshops van de afzonderlijke winkels aan kunnen worden gekoppeld. Enkele raadsleden wezen op Mooi Gorinchem als platform om de stad te promoten. Bronckhorst is daar blij mee, maar ziet ‘Warenhuis Binnenstad’ als meer dan alleen promotie voor de binnenstad, museum en de stadswallen. ,,Bij ons zijn ook producten te koop, net als in een echt warenhuis”.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie