Aankomst bij belastingkantoor van vluchtelingen.
Aankomst bij belastingkantoor van vluchtelingen. GP-buro

Betere klachtenregistratie bij overlast van asielopvang

Maatschappelijk Asielzoekerscentrum

GORINCHEM Wethouder Ro van Doesburg heeft tijdens de raadsvergadering toegezegd dat er een betere klachtenregistratie komt bij overlast van het asielzoekerscentrum in het oude belastingkantoor. Dat antwoordde hij op vragen van D66 raadsllid Martijn Hassouna over een artikel in Stad Gorinchem over de bewoners van de Johan Frisoflat die zich niet gehoord voelen.

In het artkel laten bewoners weten dat ze twijfels hebben over de registratie van klachten bij het COA, maar ook of deze klachten wel worden gedeeld met de gemeente. ,,Wij zijn voorstander van de opvang, maar mensen verdienen het om gehoord te worden. Dus hoe worden klachten geregistreerd en hoe worden deze adequaat afgehandeld, zodat bewoners zich wel gehoord voelen”, zo vroeg raadslid Martijn Hassouna aan wetthouder Ro van Doesburg. Hij liet weten dat het COA primair verantwoordelijk is voor de afhandeling van de klachten en dat zij ook maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat het brandalarm vaak afgaat. Ook zijn vaste beveilligers in dienst bij het COA. Klachten over spelende kinderen noemde hij lastiger, maar kinderen worden verleid om op speelveldjes elders te gaan spelen. 

INLOOPAVONDEN Wethouder Ro van Doesburg liet verder weten dat de gemeente en haar BOA’s wekelijks overleg hebben met het COA. Dinsdag 18 januari liet een woordvoerder van de gemeente nog weten dat ze in totaal vier klachten hadden ontvangen. ,,We willen niet dat mensen zich niet gehoord voelen of bezwaard om klachten in te dienen. Op 2 en 3 februari houden we inloopavonden om daarover in gesprek te gaan”. Verder zegde Van Doesburg toe dat de registratie van klachten beter wordt ondervangen.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie