Directrice Gerda Mulder wordt tijdens haar afscheid toegezonden door de kinderen van de Graaf Reinaldschool.
Directrice Gerda Mulder wordt tijdens haar afscheid toegezonden door de kinderen van de Graaf Reinaldschool. Graaf Reinaldschool

Pensionado Gerda Mulder heeft voor stilzitten geen tijd

22 april 2022 om 18:47 Mensen

GORINCHEM Ze zou eigenlijk maar voor hooguit een jaar aantreden als directeur van de Graaf Reinaldschool in Gorinchem. Nu, bijna 23 jaar later, neemt ze afscheid van haar school. Gerda Mulder, het gezicht van de Graaf Reinaldschool, maar vooral ook van het faseonderwijs, gaat 1 mei officieel met pensioen. Voor het paasweekend namen kinderen en collega’s op feestelijke wijze afscheid van haar. 

,,Als je dan thuis zit, de dag na het officiële afscheid, ga je alles nog eens overdenken. En dan kom je tot het besef dat het goed is. Mijn loopbaan is voorbij. Maar ik ga zeker niet stilzitten. Daar ben ik de persoon niet naar.” 

Gerda Mulder kijkt tevreden terug op haar loopbaan als directeur van de Graaf Reinaldschool. Toch was het beslist niet altijd makkelijk. De laatste twee jaar was het ontzettend druk. Misschien wel een beetje té, erkent Gerda. ,,Mede door corona was het de afgelopen twee jaar heel moeilijk om de formatie iedere keer weer rond te krijgen. Het tekort aan goede leerkrachten is een landelijk probleem. Daar maak ik me wel zorgen over. In het basisonderwijs leg je tenslotte de basis voor de toekomst. Als het daar al niet goed gaat, hoe moet het dan verder...”

,,2005 was denk ik het dieptepunt voor de school”, vervolgt Gerda haar verhaal. ,,Toen ik aantrad als directeur was het een grote school met wel 500 leerlingen. In 2005 waren dat er nog maar 177. Als ik niks doe is mijn school straks verdwenen, dacht ik. En dat kon ik natuurlijk niet laten gebeuren.” 

FASEONDERWIJS En dus voerde Gerda in 2008 het faseonderwijs in. En met succes, inmiddels telt de school ruim 300 leerlingen. ,,Met het faseonderwijs zit je veel dichter op de ontwikkeling van het kind. Elke half jaar is er een nieuwe fase. Als het kind toe is aan nieuwe dingen hoef je niet een jaar te wachten, maar kunnen ze een half jaar versnellen. En andersom, als een kind bepaalde stof nog niet goed genoeg onder de knie heeft, hoeven ze maar een half jaartje over te doen. Ik ben er van overtuigd dat het faseonderwijs veel beter is voor kinderen.”

Het is dan ook niet gek dat Gerda na haar pensioen aan de weg blijft timmeren met dit faseonderwijs. ,,Ik ga het land in om het faseonderwijs nog meer onder de aandacht te brengen. Naast dat het goed is voor de kinderen is het namelijk ook een mogelijke oplossing voor het personeelstekort in het basisonderwijs. Ik heb de eerste opdracht al binnen. Van stilzitten is nog lang geen sprake”, lacht Gerda. 

Met de komst van het faseonderwijs telt Gorinchem inmiddels heel wat onderwijsvormen waar uit gekozen kan worden. Gerda moedigt deze keuzevrijheid alleen maar aan. ,,Ouders moeten wat te kiezen hebben.” Sinds een aantal jaar is daar, mede dankzij Gerda, het montessorionderwijs aan toegevoegd. 

GEKKIGHEID Het hart van Gerda ligt in het onderwijs. ,,Mijn mooiste jaren waren misschien wel de jaren voor de klas. Dat is precies waarom je ooit voor het vak van leerkracht hebt gekozen. Voor de klas staan is het mooiste dat er is. Een beetje gekkigheid met de kinderen, het hoeft echt niet alleen maar serieus te zijn.” Toch vindt Gerda het wel belangrijk dat kinderen goed onderwijs krijgen in taal en rekenen. Als je dan weer in de krant leest dat het niveau achteruit gaat dan maak ik me wel zorgen. Goed taal- en rekenonderwijs is zo belangrijk. En corona heeft daar zeker niet aan bijgedragen. Dat was een drama. We hebben weliswaar stappen gemaakt in de digitalisering van het onderwijs, maar die focus op de basisvakken is ook belangrijk. Het wordt hard werken voor leerkrachten de komende jaren.”

,,Onderwijs mag zeker leuk zijn, maar het moet vooral ook nuttig zijn”, aldus Gerda. ,,Mijn uitgangspunt is altijd geweest: elk kind op zijn of haar eigen niveau krijgen. En hierbij heb ik altijd gekeken naar het belang van het kind. Waar kunnen ze beter in worden. En dat geldt zeker niet alleen voor de kinderen, maar ook voor het onderwijs. Dat is wat ik als directeur ook heel erg heb proberen uit te stralen. De stap naar een leidinggevende functie is bij mij redelijk vanzelf gegaan. Ik stroomde van leerkracht door naar intern begeleider en zo werd ik uiteindelijk adjunct-directeur op de Graaf Reinaldschool. Aanvankelijk voor hooguit een jaar, maar dat werden er uiteindelijk bijna 23.”

MISSIE Hoewel Gerda er vrede mee heeft dat haar loopbaan nu voorbij is, kan ze het onderwijs nog niet helemaal loslaten. ,,Er is nog genoeg werk aan de winkel. Maar de weken dat ik 60 uur werkte zijn voorbij. Dat hoeft nu niet meer. Maar het onderwijs nog beter krijgen blijft mijn missie.” Over de vraag hoe ze hoopt herinnerd te worden door leerlingen en ouders hoeft Gerda niet lang na te denken. ,,Je hoopt natuurlijk vooral dat je er toe doet voor kinderen en personeel. Dat je het verschil hebt kunnen maken. Maar het is niet zo dat je hier elke dag mee bezig bent, uiteindelijk doe je gewoon je werk. De afgelopen dagen rondom mijn afscheid heb ik mogen horen dat ik er toe heb gedaan. Dat is fijn!”

Bart Pieters en Renatha Nelemans nemen het stokje over van Gerda Mulder. Voor meer informatie over de Graaf Reinaldschool: GraafReinaldschool.nl. De Graaf Reinaldschool maakt onderdeel uit van stichting OVO

door Mirjam de Swart

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie