Afbeelding
Suzanne Heikoop | SHe Fotografie

Tweede open avond Agora onderwijs Gorinchem leverde wederom motivatie en inzichten

Onderwijs

Ruim twintig mensen sloten op woensdagavond 29 juni in het Gorcums Museum aan om mee te dromen over Agora-onderwijs. Wouter Spoor, Martine Kuijsten en Tjoerd Zweije, alledrie docent bij CVO-AV, onderzoeken de wens en kansen naar het onderwijssysteem in Gorinchem en omgeving. De tweede open avond leverde wederom motivatie en inzichten.

De avond werd gestart met een kleine introductie van Agora, een onderwijssysteem waarbij leerlingen zich ontwikkelen vanuit de natuurlijke motivatie en nieuwsgierigheid, samenwerking en door te vallen en op te staan. Het leerproces wordt niet ingedeeld in klaslokalen en vakken, maar de ontwikkeling met leercoaches. Agora Roermond werd in 2014 opgericht en inmiddels zijn er 19 scholen in Nederland. 

Kiki is oud-leerling van de eerste school en is na haar slagen zelfs nog betrokken bij het oprichten van meerdere Agora-scholen. ,,Ik was altijd een leergierig en nieuwsgierig kind. Soms vroeg ik verder op stof uit boeken, maar dan kreeg ik te horen dat we het daar niet over gingen hebben, omdat de stof niet nodig was voor de toets. Dat maakte me vlak. Ik werd letterlijk moe van school. Toen ik de eerste dag naar Agora ging, was ik wederom moe van de indrukken, maar had ik zin om te leren en om nieuwsgierig te zijn. Ik ging er na schooltijd ook in hetzelfde tempo mee door. Ik ging zelf aan de slag met mijn leerproces, maar hoorde ook waar andere leerlingen mee bezig waren, wat mij ook weer nieuwsgierig maakte naar hun ontdekkingstocht. De eerste twee jaar lag de focus op wat ik wilde worden en in de jaren erna ontwikkelde ik de vaardigheden daarvoor. Ik pluk er nog elke dag de vruchten van dat ik op deze manier mocht leren en ontdekken. Inmiddels zit ik op een Hogeschool en daar merk ik dat ik me heel erg heb ontwikkeld op het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid, samenwerken en projecten draaien. Ik heb handvatten voor het leven gekregen.” 

De aanwezigen hebben hun vragen in een pot gestopt en over de antwoorden werd samen nagedacht. Vragen als ‘Hoe vrijblijvend is het leren?’ of ‘Hoe breng je vakken aan de man die iemand echt niet liggen?’ passeerden de revue. Ook in kleine groepjes werden de nodige uitdagingen besproken. Die vragen en antwoorden hebben de docenten (of coaches) ook nodig om verder te gaan met het opzetten van de onderwijsvorm. ,,Hoe gaan we dit opzetten, wat is nodig, wat zijn de uitdagingen? Dat zijn de overkoepelende vragen van onze tweede onderzoeksfase”, vertelt Wouter Spoor. ,,Deze avonden helpen ons enorm om nieuwe inzichten te krijgen. Inmiddels zijn we erachter dat er voldoende interesse is voor deze onderwijsvorm om er serieus mee door te gaan. We hebben zin om de mogelijkheden en kansen verder te onderzoeken!”

Kijk voor meer informatie op www.cvo-av.nl/agora Je kunt je op deze pagina ook aangeven dat je op de hoogte wilt worden gehouden van de ontwikkelingen.

Afbeelding
advertentie
advertentie