Afbeelding
Sonja Bron
Wat staat daar nou?!

Reizigerstunnel

7 februari 2022 om 16:11 Opinie Wat staat daar nou?

Vinger opsteken als je al door de nieuw reizigerstunnel van het Gorcumse station bent geweest! En? De lift ook al gebruikt?  

Ik moet eerlijk zeggen, de reizigerstunnel vind ik een welkom toevoeging aan het dagelijkse rondje met mijn hondje. Niet dat ik er iedere dag doorheen wandel, maar het is een prettige verbinding tussen de Haarwijk en het centrum van Gorinchem. Niet dat het vorige tunneltje dat niet was: een verbinding tussen Haarwijk en binnenstad, maar dat tunneltje werd door mij allerminst als prettig ervaren. Dat was vooral: adem in en doorlopen! In deze nieuwe tunnel is het wat dat betreft een stuk prettige vertoeven. Ik en mijn hond lopen er graag doorheen.  

Wat betreft de lift: daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik gun het station, en vooral de mensen die zonder lift niet van perron 1 naar perron 2 geraken echt hoor, maar ben toch een beetje bang dat die jarenlange strijd voor een beter toegankelijk station in een desillusie eindigt. De eerste berichten in de krant en social media gingen namelijk niet over hoe fijn en vernuftig die lift op het station is. Nee, het was een bericht over de technische problemen bij de lift.  Hoe zuur!  

Van het hele bericht is me overigens weinig bijgebleven, behalve dan een reactie van iemand, ik meen een brandweerman, die zei: ,,Deze lift gaat ons nog een hoop werk bezorgen.” Niet echt een geruststellende gedachte. En toen mijn man en ik vanochtend met de hond wandelden en door de stromende regen de route afsneden en dus door de reizigerstunnel liepen, waren die onheilspellende woorden toch het eerste waar ik aan dacht. Een gedachte die zeker werd aangewakkerd door een luid alarm dat klonk in de tunnel. ,,Problemen met de lift”, mompelde mijn man.  

Het gaat wat betreft het station sowieso van de regen in de drup heb ik het gevoel. Nu is er dan wel een lift voor de minder-valide reiziger, maar verdwijnt het serviceloket op het station. Het gehandicaptenplatform is er in ieder geval niet blij mee. En ik kan het me goed voorstellen, want stel dat die lift weer weigert of het alarm weer klinkt dan is een melding bij een serviceloket, door iemand die niet vastzit in de lift, toch een stuk sneller gemaakt dan het vinden van een telefoonnummer waarnaar je kunt bellen. Ik zou als beheerder van zo’n station toch het zekere voor het onzekere nemen.

Mirjam de Swart 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie