Het nieuwe logo van Hartje Gorcum met 'het warenhuis van de binnenstad'
Het nieuwe logo van Hartje Gorcum met 'het warenhuis van de binnenstad' Novel Monday

Logo voor ‘Het warenhuis van de binnenstad’ gelanceerd door Hartje Gorcum

12 mei 2023 om 09:34 Winkels

GORINCHEM  Tijdens de ledenvergadering van BIZ Hartje Gorcum is woensdagavond het nieuwe logo van ‘het warenhuis van de binnenstad’ gelanceerd. Het is een van de stappen om met het plan ‘Warenhuis binnenstad’ de Gorinchemse binnenstad nog aantrekkelijker te maken. Het plan van ondernemersvereniging Hartje Gorcum werd gelanceerd op de zeepkist op het stadhuis tijdens de eerste corona lockdown. 

Roel Bronkhorst, voorzitter van Hartje Gorcum, loopt over van enthousiasme over de aanpak en uitvoering van het plan ‘Warenhuis binnenstad’. Hoewel het soms lijkt alsof er niet zoveel gebeurt, vertelt Bronkhorst dat achter de schermen vooral keihard gewerkt wordt aan de uitvoering. De eerste zichtbare resultaten zijn de twee muurschilderingen in de binnenstad van Janis de Man. De kroket bij de Febo en het kledingrekje bij Van Zuilen Mode zijn twee 3D tekeningen in een reeks van totaal negen. Afhankelijk van het weer, moeten alle tekeningen deze zomer gereed zijn. ,,We gaan bij de tekeningen nog een QR code plaatsen met meer informatie over de plekken van de tekeningen. Zo kun je straks ook een route wandelen langs alle tekeningen. Die plekken zijn echt niet toevallig gekozen, maar zorgvuldig uitgezocht. We hebben gekozen voor de stegen, omdat die toegevoegde waarde hebben en leuk zijn om door heen te lopen, ze vormen de verbinding tussen de winkelstraten in de stad.” Om een beeld te geven van al het werk dat nodig was alvorens geschilderd kon worden, vertelt Bronkhorst dat ze maar liefst zes keer overleg hadden met de Erfgoedcommissie over de locaties en de tekeningen. 

Muurschilderingen

,,In corona tijd viel het woord warenhuis voor het eerst tijdens een bestuursvergadering van Hartje Gorcum. De binnenstad is als het ware een warenhuis met verschillende afdelingen, dat zijn alle winkels. De verlichting is op orde, net als de roltrappen, zodat het voor mensen prettig is om in het warenhuis te vertoeven. De etalages zijn als het waren de openbare ruimtes met de gevels en de panden. Met dat plan zijn we naar de politiek gestapt en we hebben hen gevraagd ‘Help ons’ met het opzetten van het warenhuis. Wij beloven dat we dat warenhuis gaan onderhouden. Het overleg voor draagvlak kostte veel tijd, nadat de gemeenteraad enthousiast bleek, zijn we begonnen met de uitvoering. Die muurschilderingen zijn eigenlijk het eerste zichtbare resultaat. We weten dat we een prachtige binnenstad hebben, maar we vertellen het nog te weinig.” 

Instagram

Naast de muurschilderingen in de stegen zijn de contacten met Mooi Gorinchem aangehaald. ,,Zij richten zich aanvankelijk vooral op toeristen om die naar de stad te halen, een net iets ander belang dan dat van ons als ondernemers. Toch is een platform voor citymarketing voor Gorinchem een betere plek dan weer een nieuwe website. Dat was ook een wens vanuit de gemeente. We zijn nu met elkaar in gesprek en straks krijgen wij op het digitale platform Mooi Gorinchem een meer prominente plek. Als je dan googlet op winkelen Gorinchem komt je vanzelf op die site terecht.” Naast de samenwerking met Mooi Gorinchem heeft Hartje Gorcum haar Instagram account aangepast met het nieuwe logo en de toevoeging ‘het warenhuis van de binnenstad’ . Het plaatsen van content op Instagram heeft Hartje Gorcum uitbesteed, maar de opzet is dat alle acties en evenementen in de binnenstad via dat platform worden gepromoot. 

Langendijk

,,Als Hartje Gorcum hebben we nog niet eerder zo’n groot plan opgezet. Het is veel werk, dat allemaal gedaan wordt naast ons reguliere werk. Maar wel heel leuk om te doen. We willen mensen vooral een leuke beleving meegeven. Toeristen die de stad bezoeken zijn ook altijd verrast door ons winkelaanbod. We zijn echt positief gestemd over alle plannen, ook de gemeente is zo enthousiast en denkt vooral mee. Verder waren de reacties op de eerste twee muurschilderingen zo positief. Het is ook fijn dat mensen gemotiveerd zijn om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Kijk bijvoorbeeld naar hoe mooi de Langendijk is geworden, dat komt echt door betrokken en gemotiveerde ondernemers.” Naast de muurschilderingen wordt ook gewerkt aan de aankleding van de binnenstad, hoe deze er precies uit gaat zien is nog een verrassing. Bronkhorst verwacht zelf dat volgend jaar zomer alle plannen voor Warenhuis Binnenstad zijn uitgevoerd. 

Fietsparkeren

Hoewel BIZ Hartje Gorcum niet rechtstreeks is betrokken bij de verkleining van het kerrnwinkelgebied ziet Bronkhorst ook daar kansen voor een aantrekkelijker binnenstad. Dat geldt ook voor de gevel- en verhuissubsidies, in totaal zijn 27 subsidieaanvragen toegekend. Voor de projecten ‘Aanpak kernwinkelgebied binnenstad Gorinchem’ en het uitvoeringsplan van Mooiste Vesting stelt de gemeenteraad in 2023 een extra bedrag van 295.000 euro beschikbaar. Tijdens bespreking van het voorstel op donderdagavond in de gemeenteraad was iedereen lovend over de plannen voor een mooiere binnenstad, Enkele partijen vroegen wel aandacht voor het fietsparkeren en meer groen in de binnenstad. Ook kwam de vraag naar voren om te komen tot meer uniforme openingstijden van de winkels. 

De 3D tekening in de Karnemelksteeg
Op de hoek Gasthuisstraat en Haarstraat wordt de gevel aangepakt
Nieuwe vlaggen op Buiten de Waterpoort om bezoekers welkom te heten
advertentie
advertentie