
Driemaal is scheepsrecht bij de doop elektrische veren Gorinchem XII en Altena VI
29 juni 2023 om 10:30 Verkeer en vervoer Duurzaam GorinchemH’VELD-G’DAM Burgemeester Reinie Melissant had vooraf al gewaarschuwd dat het dopen van een schip minder simpel is dan het lijkt. Ze had dan ook drie pogingen nodig alvorens de fles champagne kapot spatte tegen de boeg van de nieuwe elektrische veerpont Gorinchem XII. De Altena VI werd gedoopt door pontschipper Thera van den Heuvel uit Werkendam.
Beide veerponten lagen afgemeerd aan de kade bij scheepswerf Holland Shipyards, waar ze ook werden afgebouwd. De bouw van de elektrische veren voor Riveer had een lange aanloop; al in 2016 viel het besluit om elektrisch te gaan varen om zo te besparen op de exploitatiekosten. Maar bij de eerste poging schreef geen enkel bedrijf in, dat lukte pas bij de tweede poging. De gemeente Gorinchem en gemeente Altena mochten samen het bedrag van 9,3 miljoen euro ophoesten. Directeur Leendert Hoogendoorn van Holland Shipyards liet weten supertrots te zijn op de nieuwe veren, die volgens hem ‘extreem innovatief’ zijn. "We zijn trots dat we dit als regionale maakindustrie kunnen laten zien". Hoogendoorn bedankte ook Johan Hania en Andrea Haubrich van Riveer, met hen was hij nog naar de Poolse werf afgereisd, waar het aluminium casco werd gebouwd. Ook burgemeester Reinie Melissant glom van trots bij de doopplechtigheid. "Zo’n innovatie met elektrische veren past bij deze maritieme delta, we mogen trots zijn op deze vlaggen schepen en het vakmanschap van Holland Shipyards." Ze roemde ook de samenwerking tussen de drie oevergemeenten Gorinchem, Altena en Hardinxveld-Giessendam.
Holland Shipyards directeur Leendert Hoogendoorn: We zijn trots dat we dit als regionale maakindustrie kunnen laten zien
De bouw van de elektrische veren liep aanvankelijk een half jaar vertraging op, ook de nieuwe opleverdatum van 1 juli wordt niet gehaald. In overleg wordt nu gekeken naar een nieuwe opleverdatum. Na de oplevering krijgen de schippers van Riveer een opleiding om te varen met de nieuwe ponten. Dat zal echt anders zijn, zo verteld Johan Hania van Riveer. Zo wegen de nieuwe veren met 51.45 ton maar een fractie van de 400 ton van de huidige Gorinchem VIII. Voor de veren zijn ook nieuwe steigers aangelegd. De twee elektrische veren varen straks steeds een rondje van een uur tussen Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam, Hardinxveld en dan weer terug naar Gorinchem. Daar staat het oplaadpunt voor de 104 accu’s aan boord. Met de snellader wordt iedere uur bijgetankt, in de nacht worden de accu’s weer volledig opgeladen. Op iedere veerpont mogen maximaal honderd passagiers meevaren, ze mogen straks zelf inchecken. Af en toe vaart een controleur mee die controleert of iedereen zijn overtocht heeft betaald.
Vandaag zijn de Gorinchem XII en Altena VI @vdriveer gedoopt! De Gorcumse natuurlijk door @reiniemelissant.
— Joost van der Geest (@JoostvdGeest) June 28, 2023
Op veel veilige en duurzame overtochten! pic.twitter.com/C9Buc9gmLf
Bij de doop van de veren werd ook een tijdschrift van Riveer en Holland Shipyards gepresenteerd door wethouder Fatih Polatli. De eerste exemplaren waren voor de oud wethouders Joost van der Geest en Theo Boerman, zij mochten eerder het contract voor de bouw van de elektrische veren tekenen. In het tijdschrift vertelt Johan Hania over zijn droom over het volledig elektrisch varen. ,,We wilden de krachten in de regio bundelen om een innovatief schip te ontwerpen. Persoonlijk ben ik daar altijd in blijven geloven. Door de vasthoudendheid van bestuurders zijn we zover gekomen. Het moment van die go na spannende raadsvergaderingen, voor mij is het een van de hoogtepunten. De daadwerkelijke kiellegging, dat je echt gaat beginnen, en niet meer terug kunt, ook." De daadwerkelijke bouw noemt hij een ‘zeilreis’, vooral met enorme golven en dan weer dagen zonder wind.


